Massasje

Bindevevsmassasje

20% av kroppen vår består av bindevev. Bindevevet er en del av kroppens transportsystem for bla. veske, hormoner og immunforsvar. Ved blokkeringer og sirkulasjonssvikt vil det ofte bli smerter i ledd og muskler.

Bindevevsmassasje er en massasjeteknikk som går dypt i vevet. Slaggstoffer transporteres, og ny frisk sirkulasjon kan oppstå, noe som vil gi økt velvære og sirkulasjon i kroppen. Ved benbrudd, idrettsskader, muskelskader og etter operasjoner, dannes det arrvev som som ofte er opphav til smerter, nedsatt bevegelse og mindre sirkulasjon. Ved lengre tids immobilitet danner kroppens celler lag med “støttevev” som gjør at kroppen føles trang, tung og lite bevegelig. Bindevevsbehandling vil ofte gi raske resultater og gi en kropp som igjen føles mer levende, mobil og med økte energilagre.

Fysisk og psykisk stress øker spenningsgraden i kroppen, noe som kan føre til fortettet bindevev. Ved å jobbe med bindevevet, og dermed indirekte med nervesystemet som er forbundet med kroppens indre organer, vil sirkulasjonen i kroppen forbedres helt ned til de minste blodårene, og en rekke positive prosesser settes i gang. Du vil kunne oppleve mer overskudd gjennom økt velvære og mindre stress i systemet.

Bindevevsmassasje er en unik vitenskapelig forskningsbasert massasjemetode utarbeidet i tyskland av Elisabeth Dicke i 1929.

Bindevevsmassasje er bra for mennesker med:

  • Nakke/skulderplager
  • Hodepine/migrene
  • Nedsatt bevegelighet i muskulaturen etter brudd
  • Fibromyalgi
  • Kroniske tarmsykdommer (Mb Chron)
  • Gastritt/mage- og tarmproblematikk
  • Idrettsskader
  • Menstruasjonsforstyrrelser
  • Bekken- og hofteproblematikk
  • Vonde knær
  • Mild depresjon
  • Søvnforstyrrelser
  • Energiløshet

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Klassisk massasje:

Med ulike grep bearbeider man musklene og gjør dem mykere og mer elastiske. Dette øker sirkulasjonen og stimulerer hormon- og nerveaktiviteten. Klassisk massasje kan være avslappende, behandlende eller forebyggende. Klassisk massasje kan for eksempel omfatte bindevevsmassasje, triggerpunktbehandling eller idrettsmassasje. Grunnprinsippet er å øke blodgjennomstrømningen og tøye muskelfibrene. Man bruker de fem grunnteknikkene og begynner alltid med oppvarming av muskulaturen med lange strykende bevegelser i muskelfiberretningen, vanligvis i retning av hjertet.

De fem grunnteknikkene:
Effleurage – strykninger med håndflater og fingre i vene- og lymfedrenasjens retning. Brukes ofte i begynnelsen og i slutten av en behandling.

Petrissage – knaing av muskler langs eller på tvers av fiberretningen. Denne teknikken er mer dyptgående enn effleurage, og er effektiv for å myke opp huden og øke blodsirkulasjonen.

Friksjoner – en intens bearbeiding av muskler og bindevev. Utføres på tvers av fiberretningen eller i sirkelbevegelser. Denne teknikken er svært dyptgående.

Saksing – muskelfibrene tøyes rytmisk på tvers av fiberretningen.

Tapotement – hakking eller klapping med lette slag på musklene. Utføres med fingrene, håndflaten eller håndens lillefingerside.

Musklene blir smidigere og mer elastiske. Musklenes næringsopptak øker. Tilheling av sliten og/eller skadet muskulatur går raskere og fibrosedannelsen minsker. Massasjen virker avslappende på muskulaturen. Massasje påvirker i tillegg det autonome nervesystemet som refleksorisk øker blodsirkulasjonen. Gjennomstrømningen i kappilærårene (hårrørsårene) øker, både vevets blodvolum og sirkulasjonshastigheten øker. Lymfesirkulasjonen øker, noe som er vist i flere forsøk med massasje.